Afgelopen weekend was het voor een gemixte groep wedstrijdrenners tijd voor een trainingsweekend in de Limburgse heuvels. De groep van elf bestond uit een aantal jongens van categorie 7, nieuwelingen, een junior, een dame en drie man begeleiding.

Zaterdagochtend vroeg reisde de groep met twee auto’s en een bus vol met fietsen af naar een gezellig hotel nabij Valkenburg. Daar aangekomen hebben we eerst even onze benen gestrekt onder het genot van een kop koffie/thee met heerlijke zelfgemaakte appeltaart van Danielle ter Laak. Daarna was het tijd om ons klaar te maken voor de eerste rit, een rustig rondje van zo’n zestig km met niet al te veel zware klimmetjes. Gelukkig hebben we het op een kleine bui na droog kunnen houden!

Bekijk het fotoalbum. fotoalbum

Na deze opwarmrit was het tijd voor een lekkere lunch, met een lekkere kom tomatensoep en een broodjes kroket en kaas konden we een goede bodem leggen. Vervolgens was het tijd om een uurtje te relaxen en een paar hevige regenbuien aan ons voorbij te laten gaan. Toen het weer was opgeklaard, maakten we ons klaar voor rit 2. Dennis was ’s ochtends al op pad geweest om twee zware klimmetjes op te zoeken voor de interval training van de tweede rit. Eerst stond een kort, steil klimmetje op het programma, waar we maar liefst zes keer in verschillende tempo’s omhoog moesten sprinten om bovenaan nog even kort door te trekken. Net toen we klaar waren met deze oefening, barstte er een stortbui los uit de donkere, dreigende wolken die al een tijdje in de lucht hingen.

Gelukkig was er een viaduct in de buurt waar we even onder konden schuilen. Na een kwartier trok de bui weg, en konden we onze weg vervolgen naar de tweede klimoefening van de rit. Deze Brakkenberg, een wat langere klim van zo’n 14%, zat verwerkt in een rondje van ongeveer vier km wat iedereen in totaal vier keer heeft gereden. Eigen tempo, letten op de ademhaling en een juiste cadans waren de punten waar we op moesten letten. Na deze intensieve oefening reden we weer terug naar het hotel.

Daar aangekomen konden we gelijk de fietsen afspuiten en schoonmaken. Na een warme douche stond er een heerlijke maaltijd klaar. Met een koude pastasalade als voorgerecht, en een warme spaghetti of schnitzel met patat als hoofdgerecht kon iedereen de verbrande calorieën weer goed aanvullen. Hierna zochten de meeste jongens vrij snel hun kamer op, om daar de nodige raadsels op te lossen en spelletjes te spelen.

Na een goede nacht slaap, kon iedereen de volgende ochtend aan tafel aanschuiven voor een lekker ontbijt. Rond half 11 stond het vertrek voor de derde rit gepland. Het was gelukkig droog, maar zonder zon toch nog vrij fris. Het zou een zware rit gaan worden, met de zwaarste beklimmingen van Limburg op het programma. De Cauberg, Kruisberg, Eyserbosweg en de Camerig, noem maar op. Veel hoogtemeters in combinatie met een groot aantal kilometers.

Na een relatief rustige eerste helft namen we een pauze op het Drielandenpunt bij Vaals. Hier warmde iedereen op met een kop warme chocolademelk om vervolgens de afdaling in te vliegen. Toen werd het tijd voor de steeds zwaarder wordende klimmetjes, en begon de vermoeidheid steeds meer toe te slaan. Uiteindelijk splitste de groep op, de ene groep maakte een iets langere rit dan de andere groep. Weer bij het hotel aangekomen voelden de benen zwaar en vermoeid: tijd voor rust. We konden ons gelukkig weer omkleden en douchen bij het hotel, en ook waren we nét op tijd om de laatste twintig kilometer van de spannende voorjaarsklassieker Milaan-San Remo op tv te zien.

Na nog een lekker bord patat was het tijd om weer richting huis te gaan. Alle spullen ingepakt, fietsen en tassen in de bus, en weer terug naar Veenendaal. Hiervandaan zocht ieder zijn eigen huis op, moe maar voldaan na een super gezellig en goed verzorgd trainingsweekend. Nu hopen dat we deze trainingen kunnen omzetten in goede resultaten in het komend wedstrijdseizoen!

Geschreven door Anneloes Leppers

Lid worden van AXA?

lid worden

Lid worden kan vanaf 7 jaar! Ben je geïnteresseerd in wielrennen of mountainbiken en je wilt dat graag in groepsverband doen? Dan ben je bij AXA Valleirenners op de juiste plaats. Kom gerust een paar keer kijken of gratis meedoen om het te proberen.

Vergunning heuvelrug

vergunning heuvelrug

Mountainbikers op de Utrechtse Heuvelrug hebben vanaf feburauri 2015 een vergunning nodig om er te kunnen fietsen. Het vignet kost 7,50 en is te koop bij winkels en horeca in de omgeving. Met de inkomsten wordt het onderhoud en de aanleg van fietsroutes betaald.