Evenals voorgaande jaren werd op 31 december het seizoen 2015 afgesloten met de “oliebollentocht” Verzameld werd bij het clubhuis waar Rijk had gezorgd voor koffie, een betere start kun je je niet wensen. Het aantal deelnemers was gelukkig vrij groot al heb ik niet geteld dus mijn nauwkeurigheid laat te wensen over.

Aangezien de weersomstandigheden redelijk goed waren en iedereen op de atb/crossfiets was besloot Nico het eerste stuk te rijden over de route van onze ATB tocht. Na het 1e deel over de atb route tot het asiel in Amerongen te hebben gereden werd verder het Let de Stigterpad gevolgd tot de Hoogstraat in Leersum. Vandaar werd de meest rechtstreekse route gevolgd richting Amerongen om op de afgesproken tijd aan te komen bij het café De Tram.
Koffie en oliebollen waren in ruime mate aanwezig en de poedersuiker werd niet alleen voor over de oliebollen gebruikt.
Na afloop werd de kortste weg gevolgd naar Veenendaal waar snel iedereen huiswaarts ging om zich in familie en vriendenkring voor te breiden op een mooie jaarwisseling.

Start seizoen 2016

We namen ons al snel voor om op zaterdag 9 januari af te trappen met een eerst trip op de ATB. Aangezien we de dagen voorafgaand van aardig wat regenwater waren voorzien werd afgesproken om bij het verzamelpunt “de drie Zussen” (voor insiders ook wel anders benoemd) te splitsen in een groep vaar de verharde bospaden (ook wel de watjes genoemd) en een groep modderrijders (de bikkels)
Martijn kwam met een lumineus idee door beide groepen mee te nemen naar de ATB-route in Ede (start bij de voormalige ENKA-fabriek) omdat volgens zijn lezing daar het water vanwege de zanderige ondergrond al lang zou zijn verdwenen……………we hebben het geweten !!
We hadden al enige vertraging bij het vertrek daar een van onze leden (ik noem absoluut geen naam maar hij is erg handig met routes) zichzelf had getrakteerd op een paar wonderschone winter atb schoenen. De schoenplaatjes had hij erbij gekregen en handig als hij is had hij deze de avond voorafgaand even snel gemonteerd. Zoals bekend wijzen schoenplaatjes met een punt naar voren en zo dienen deze ook te worden gemonteerd. Waarschijnlijk heeft hij gemeend dat andersom monteren ook moest kunnen. Afijn met wat gesleutel hebben we het opgelost.

Met een vertraging van ca. 25 minuten vertrokken we richting Ede waar we langs het NS-station en de voormalige Enka fabriek het Edese bos in zijn gereden. Het eerste stuk en ook de oude tankbaan was goed te rijden maar vanaf dit punt was het echt “modderen”. Het lukte mij ditmaal prima de plassen te vermijden maar Bert deed nog een poging mijn duikkunst te imiteren hetgeen bijna lukte.
In Wolfheze halverwege de route werden we we voor de koffie geweigerd waarna we op advies van Wim Edink besloten door te rijden naar het sportcafé van Papendal. Makkelijk te bereiken via het erg lage tunneltje onder het spoor. Uitstekende locatie en zeker een aanrader voor de zomer wanneer de roep om koffie groot wordt en veel restaurants tegenwoordig pas laat hun deuren openen. Het weer werd helaas wat regenachtig en mede omdat we om 16.00 uur weer werden verwacht op de nieuwjaarsreceptie besloten we om via de Edese heide terug te rijden naar Veenendaal.

“De kop is eraf” voor 2016. Laat het een mooi jaar worden!

Jeroen Zandbergen

Lid worden van AXA?

lid worden

Lid worden kan vanaf 7 jaar! Ben je geïnteresseerd in wielrennen of mountainbiken en je wilt dat graag in groepsverband doen? Dan ben je bij AXA Valleirenners op de juiste plaats. Kom gerust een paar keer kijken of gratis meedoen om het te proberen.

lees meer

Vergunning heuvelrug

vergunning heuvelrug

Mountainbikers op de Utrechtse Heuvelrug hebben vanaf feburauri 2015 een vergunning nodig om er te kunnen fietsen. Het vignet kost 7,50 en is te koop bij winkels en horeca in de omgeving. Met de inkomsten wordt het onderhoud en de aanleg van fietsroutes betaald.

lees meer