Op vrijdag 22 juni stonden drie junioren van de AXA-Valleirenners aan de start van de meerdaagse de ‘Acht van Bladel’ In deze meerdaagse wedstrijd reden Joey van Manen, Falko den Hartog en Siebe Bosman onder de vlag van het District Midden Nederland. Het team werd aangevuld door Niels Hoogenboom (WTC Woerden) en Michel Meeter en Rik Walraven (WV Eemland). De ploeg werd begeleid door Leo Adegeest en Dennis van der Sanden als ploegleiders, Rob Stobler als mecanicien en Irene van Lith als verzorgster/masseuse. Daarnaast was er veel hulp van alle ouders, die ook de verzorging van de jongens op zich namen, zowel in de koers als tijdens de maaltijden. De Acht van Bladel is een internationale meerdaagse voor junioren, waarbij ook ploegen uit Zuid-Afrika en België deelnemen. Het programma zag er als volgt uit: Vrijdag 18.00 uur 107 km Zaterdag 14.00 uur 119 km Zondag 09.00 uur 13 km Individuele tijdrit Zondag 14.30 uur 84 km Dag 1 Het team verbleef in het prachtige verblijf in Knegsel, waar wij in het voorjaar ook ons trainingsweekend hadden gehad. Vanuit hier vertrok het team District Midden Nederland vrijdag gezamenlijk op de fiets naar Bladel voor de eerst rit. Hieronder het verslag van Siebe Bosman van deze wedstrijd. De neutralisatie was erg onrustig zoals gewoonlijk. Na één kilometer, nadat de wedstrijd was vrijgegeven, was er meteen een grote valpartij, waar zo'n 20 man bij betrokken waren waaronder Joey (helaas alweer). De koers werd hierna stopgezet en na ongeveer 5 minuten gingen we weer verder. Zo’n 5km verder was er weer een grote valpartij, waarbij weer een grote groep onderuit ging. Iedereen van ons team zat achter de valpartij, maar deze keer werd de koers niet stopgezet, dus reed er een groep van ongeveer 20 man weg van het peloton. Niels Hoogenboom en Siebe Bosman zaten in het eerste peloton. Falko den Hartog en Joey van Manen zaten in de groep daarachter. Joey had nog last van de valpartij en is na twee van de drie rondes afgestapt. Door de vele wind was de koers erg zwaar en er werd ook hard gereden. Bij het ingaan van de laatste ronde was het verschil tussen het peloton en de groep die in het begin al vooruit was te groot en werd er in het peloton veel naar elkaar gekeken (we reden soms 30...) De laatste 5 km werd er nog vol doorgetrokken en op het laatste kasseienstrookje op 2km voor het einde probeerde Siebe nog weg te komen. Hij kreeg zo'n 100 meter voorsprong maar op 1 km voor de finish werd hij helaas teruggepakt. De laatste km ging met een gemiddelde van 50km p/uur erg hard en Siebe en Niels konden zich nog goed voorin handhaven in de groep. Falko en Michel Meeter zijn alle twee gefinisht in de 3e groep. Rik Walraven finishte ook, maar helaas buiten de tijdslimiet. Vier van de zes zitten dus nog in Koers, helaas zijn Joey en Rik er niet meer bij. Maar Joey gaat morgen knallen in Scherpenzeel, om sportieve revanche te nemen. Morgen staat op ons programma de langste etappe van 119,2 km. Dag 2 Op dag twee stond de wedstrijd gepland om 14.00 uur. In de ochtend uren heeft het team nog een uurtje uit gefietst en zorgde Irene ervoor dat ze weer soepele benen hadden aan de start. Ook deze wedstrijd werd gekenmerkt door veel wind en daardoor het waaier rijden. Michel en Falko werden hier de dupe van en moesten de strijd staken halverwege de wedstrijd. De wedstrijd van de vorige dag had toch behoorlijk zijn sporen nagelaten in de benen van de jongens. Falko had nog eens de pech dat hij lek reed toen hij naar Bladel terug reed. Gelukkig kon hij via de miobiel van een verkeersregelaar van de organisatie aangeven waar hij stond, zodat wij hem konden ophalen. Niels en Siebe finishte deze dag respectievelijk als 67ste en 93ste. Na de finish hebben Siebe en Niels het tijdritparcours nog verkend voor de volgende dag. Falko reed solidair mee, want helaas eindigde de deelname aan de Acht van Bladel voor hem op deze dag. ’s Avonds werden Siebe en Niels weer vakkundig gemasseerd door Irene. Nu er een aantal jongens al uit koers waren had ze extra tijd om de benen en rug weer soepel te krijgen voor de zondag. Dag 3 Om 7 uur zaten we al met z’n allen aan het ontbijt, aangezien Niels en Siebe beide rond 10 uur moesten starten voor de tijdrit. Bij de start en Finish hadden we ons kamp opgeslagen, zodat Siebe en Niels zich goed konden voorbereiden op hun race. Ondertussen ging het steeds harder waaien en werden de regenperiodes langer en heviger. Als ploegleider heb ik de longen uit het lijf geschreeuwd om de jongens te stimuleren nog harder te rijden, maar achteraf bleek dat ze daar bijna niks van hadden gehoord. Volgende keer toch maar de luidsprekers installeren op de auto of de megafoon mee. Siebe nam in de race behoorlijk wat risico’s in de bochten. Hij was zeer scherp, maar in één bocht op 5 kilometer voor de finish ging het fout. Door de gladheid van de klinkers kwam hij ten val en gleed hij enkelen meters over het asfalt. Ik sprong uit de auto om hem weer op gang te duwen, maar dan moest eerst de ketting er weer op. Je hebt het gevoel dat je minuten aan die ketting loopt te trekken, wat misschien maar in werkelijkheid 10 seconden duurt. Je wil niks liever dan Siebe weer zo snel mogelijk op de fiets krijgen. Na mijn snelste 50 meter sprint ooit, gaf ik Siebe de laatste zet, zodat hij zijn tot dan toe goede tijdrit kon vervolgen. Eenmaal weer achter Siebe met de auto zagen we dat hij de ketting op het kleine blad had liggen. Siebe gaf aan hem niet meer op het grote blad te krijgen, waardoor zijn goede klassering verloren ging. Vijf kilometer lang op 39-14 in plaats van de 52-14 kost je gewoon enorm veel tijd. Zonder val en de problemen met het schakelen had hij een top 20 klassering kunnen rijden. Niels bleef gelukkig wel op zijn fiets zitten, maar had voor zijn doen een mindere tijdrit gereden. De regen en wind waren lastige tegenstanders na twee dagen koers, waarbij de kilometers toch beginnen te tellen en de energie langzaam opraakt in het lichaam. In de middag was er dan gelukkig de bevrijdende laatste wedstrijd. Je zou verwachten dat er rustig gekoerst zou worden, maar juist werd er nog behoorlijk door gereden. Door de sterke wind werd alles op de kant gezet, waardoor het peloton in veel kleine groepjes werd opgedeeld. In de eerste ronde reed er een groep van 15 renners weg die bijna allemaal in de top 30 stonden van het klassement. Tim Ariesen (oud AXA renner) probeerde het nog in de laatste ronde samen met iemand anders om weg te komen van de kopgroep, maar werd op 5 km voor de finish weer teruggegrepen. Siebe en Niels konden zich nog handhaven in het peloton en reden niet alleen de etappe uit, maar daardoor ook de Acht van Bladel. Van de in totaal 186 gestarte renners hebben er 91 de finish bereikt. Mathieu van der Poel schreef de eindoverwinning op zijn naam. Niels en Siebe werden respectievelijk 50ste en 63ste een prima prestatie voor hun eerst meerdaagse!

Foto’s van deze wedstrijd staan onder het fotoalbum.

 

Lid worden van AXA?

lid worden

Lid worden kan vanaf 7 jaar! Ben je geïnteresseerd in wielrennen of mountainbiken en je wilt dat graag in groepsverband doen? Dan ben je bij AXA Valleirenners op de juiste plaats. Kom gerust een paar keer kijken of gratis meedoen om het te proberen.

lees meer

Vergunning heuvelrug

vergunning heuvelrug

Mountainbikers op de Utrechtse Heuvelrug hebben vanaf feburauri 2015 een vergunning nodig om er te kunnen fietsen. Het vignet kost 7,50 en is te koop bij winkels en horeca in de omgeving. Met de inkomsten wordt het onderhoud en de aanleg van fietsroutes betaald.

lees meer